Mag een werkgever je dwingen elke drie maanden naar je eigen baan te sollicteren?

Er zitten 3 maanden tussen telkens , mag dit?

een week geleden
in: Wetgeving
2.3K
Ikhebgeenidee
een week geleden
Hoe lang werk je, voor die 3 maanden? Wat voor contract? Zelfde functie? Projectbasis?
Hoe vaak is het gebeurd?
Direct bij werkgever of via uitzendbureau?
Kortom: meer informatie nodig.
Oswald
een week geleden
3 jaar heb een andere werkgever op t zelfde werk
LeonardN
een week geleden
@Oswald
Is het mogelijk dat je wat meer info verschaft? De laatste reactie is lastig te begrijpen als een zin. Als het om een ANDERE werkgever gaat, dan klopt de vraag al niet meer. "Mag een werkgever je dwingen" Is wat anders dan als het om verschillende werkgevers gaat. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
Oswald
een week geleden
overname bedrijf, mij zijn ze vergeten.
LeonardN
een week geleden
Dus het is eenmalig? Niet elke 3 maanden?
Wat is exact de sport hier om zo weinig mogelijk te zeggen en dan nog op zodanige wijze dat het niet klopt?
Als je de verkeerde vraag stelt (onjuiste info verschaft) krijg je vast ook een verkeerd antwoord.
Daar heb je dan niks aan.
Want stel dat het antwoord op de verkeerd gestelde vraag NEE is, maar als je de vraag correct had gesteld JA, wat schiet je er dan mee op? Als een bedrijf wordt overgenomen zal men in de regel ook een regeling moeten treffen met de werknemers. Ben je bang dat je werkgever begrijpt dat het om jou gaat als je teveel de situatie uitlegt? Is dat de reden dat je de vraag niet correct uitlegt?
Oswald
een week geleden
Zit zo: werkgever geeft iedere keer een jaarcontract
Maar elk jaar wordt onderbroken met 3 maanden vakantie. Dus iedere keer kan ik opnieuw solliciteren.
Die anderen sparen uren voor de 3 maanden vakantie. Die hebben 40 uur contract.
Met oven uren. Dat heb ik niet. Dat is 0 uur.
LeonardN
een week geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract Wanneer gaat mijn tijdelijke contract over in een vast contract?
Sinds 1 januari 2020 gaat een tijdelijk contract automatisch over in een vast contract als een werknemer meer dan 3 opvolgende tijdelijke contracten heeft gekregen. Of als een werknemer langer dan 3 jaar meerdere tijdelijke contracten bij zijn werkgever heeft gehad. Tenzij er in de cao andere regels staan. Dus na 3x keer solliciteren mag dit niet meer.

Antwoorden (1)

Onder welke omstandigheden mag een werkgever überhaupt werknemers laten solliciteren op hun eigen baan ?

Het kan soms, maar niet zomaar. De nieuwe functie moet wezenlijk anders zijn. Een paar kleine wijzigingen volstaan niet. Het takenpakket, de beloning, de functiedoelen en -vereisten moeten dusdanig anders zijn dat niet meer van dezelfde functie kan worden gesproken. Daarvan is uiteraard niet zomaar sprake.

Bijvoorbeeld deze van een telecombedrijf dat wel degelijk goede redenen had om werknemers opnieuw te laten solliciteren: 'De organisatie moest aansluiten bij nieuwe markten op het gebied van dataverkeer. Hiervoor was andere kennis vereist. Bovendien kreeg het technisch personeel er commerciële taken bij. Dit vergde een totaal andere opleiding, ervaring en instelling van de werknemers. Het was daardoor helder dat de oude en nieuwe functies echt anders waren.'

Wanneer mag dit niet?

Werknemers hebben vaak het gevoel dat ze op hun eigen baan moeten solliciteren. Dat voelt raar. In veel gevallen is dat gevoel terecht: 'Als de nieuwe functie inderdaad zoveel lijkt op de oude dat de werknemer het gevoel heeft dat hij op zijn eigen baan solliciteert, dan zal er waarschijnlijk ook sprake zijn van een ontoelaatbare situatie.'

'De werkgever gebruikt deze methode dan om het afspiegelingsbeginsel te omzeilen. Er moet echt sprake zijn van een nieuwe functie, waar bijvoorbeeld andere competenties, bepaalde opleidingen of specifieke werkervaring voor vereist is. Waarschijnlijk zal de nieuwe functie daardoor ook anders ingeschaald worden dan de oude functie.'

Dus om concreet te worden: als je elke 3 maanden een compleet nieuwe functie voorgeschoteld krijgt, dan is er iets voor te zeggen. Maar dit is zo onwaarschijnlijk dat het antwoord op je vraag 'nee' moet zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden